Gullblyanten

Kaizers Orchestra: Hjerteknuser

Hjerteknuser

Tittel Hjerteknuser
Kategori Publikasjoner og media
Byrå Anorak
Kunde Kaizers Orchestra
Produkt Kaizers Orchestra
Innrykket i media NRK P3, P3 Urørt, Spotify, Plakatkampanje, DM
Dato/tid for innrykk Oktober-November 2010
URL http://www.anorak.no/kaizers

Bakgrunn:
I januar 2011 kom Volum.1 av Kaizers Orchestra sin trilogi «Violeta, Violeta». Vår oppgave var å bruke andresingelen «Hjerteknuser» fra dette albumet for å engasjere fansen, promotere bandet, trilogien og konserten i Oslo Spektrum i april.

Piratkopiering er et kjempeproblem for band og artister. Også i Norge. Fans vil uansett få tak i det de vil gratis. Selv før musikken er å finne i butikken. Derfor handler det ikke om å begrense nedlastingen, men om å engasjere de i artisten og musikken. Selv om Kaizers Orchestra er kjent for å ha Norges mest trofaste fans er de intet unntak.

Ideen og gjennomføringen:
Lenge før det nye albumet til Kaizers Orchestra var ferdig innspilt, begynte vi å nøysomt planlegge en annerledes lansering. Ideen var denne: Dersom en låt ikke eksiterer på verken vinyl, kassett, cd eller i digitalt format, men kun som noteark. så er den eneste måten å høre den på, ved å spille den selv.

En måned før den offisielle lanseringen av singelen «Hjerteknuser» begynte vi å spre notearket til låta. Via torrentsider, forumer, plakater, fax og mail. Vi utfordret band til å gjøre en cover før de hadde hørt originalen. For den eksisterte ikke enda! Den som lagde den beste coverversjonen av låta som ingen hadde hørt, vant å få gi ut låta på plateselskapet til Kaizers samt og få spille live med Kaizers Orchestra på P3-sessions.

For å gjennomføre konkurransen inngikk vi et samarbeid med NRK P3. Konkurransen hadde høy redaksjonell verdi og ble et fast innslag i hele konkurranseperioden med faste spotter som fikk tung rotasjon. I tillegg ble invitasjoner og plakater sendt ut til musikkskoler over hele Norge. Flere usignerte band ble også spesifikt invitert for å skape bredde i sjangre og bidrag.

Alle bidrag ble lastet opp på P3 Urørt sine sider. Her kunne man høre og stemme på alle bidragene.

Resultater:
Singelen «Hjerteknuser» gikk rett inn på 2.plass i iTunes som den raskest selgende singelen til Kaizers noensinne.
109 bidrag i konkurransen(!)
3 av coverbidragene er nå A- og B-listet på P3
4 av coverbidragene er gitt ut som egne singler
Topp ti listen til P3 Urørt hadde 10 Hjerteknuser bidrag.
100% økning av fans på Facebook
100% økning av fans på Twitter
#Kaizers og #Hjerteknuser to av de mest populære hashtags i oktober
Oslo Spektrum utsolgt. Konserten har kun blitt annonsert på FB foreløpig.

Vinnerbidrag i konkurransen:
http://www.youtube.com/watch?v=y-J_w8rZwR4

Link til bidrag på youtube:
http://www.youtube.com/watch?v=wcwXvxWG7oQ

Kaizers Orchestra - Hjerteknuser:
http://www.youtube.com/watch?v=NpEqdoZC7qQ

Kaizers på lydverket - Om konkurransen:
http://www.nrk.no/lydverket/se-lydverket-na-7/

Bidragsytere

Rolle Navn
Art Director Eirik Johansen
Planner Tone Helene Angsund (Starcom)
Kreativ leder Anders Gudmundstuen
Kreativ leder Jens Jørgen Krogsveen
Kreativ leder Jens-Petter Aarhus
Kreativ leder Simen Idsøe Eidsvåg (Hoge)
Plateselskap Petroleum Records
Musikk Kaizers Orchestra
Produksjonsbyrå NRK Urørt

Videoer, bilder og filer

Diskuter arbeidet