Gullblyanten

Festspillene i Bergen: Festspillene i Bergen

Festspillene i Bergen

Tittel Festspillene i Bergen
Kategori Design - Identitet
Byrå ANTI INC
Kunde Festspillene i Bergen
Produkt Visuell identitet
Innrykket i media Aftenposten/K, BA, BT, DN/D2, ENO, Fett, Klassisk, Studvest og Politiken, samt i egne kanaler (byrom, nett osv.) m.m.
Dato/tid for innrykk F.o.m. 12. Februar 2013
URL http://www.fib.no/

I 2012 gjennomgikk Festspillene i Bergen en strategiprosess som resulterte i fornyet målbilde. En av hovedutfordringene var rekruttering av nye/yngre publikumsgrupper og største konkurrent var likegyldigheten.

Festivalen skal favne bredt og fikk innhold fordelt under tre søyler: Forbindelser (den klassiske kunsttradisjonen), Fornøyelser (forestillinger med bred appell) og Forstyrrelser (det nye/kontemporære).

Med utgangspunkt i ønsket om å kombinere det visuelle og det musikalske endte vi i matematikken. Begge bygger ut fra grunnelementet; en note, ett punkt eller en piksel. 'Pikselen' ble utgangspunkt for det visuelle, fra logoens 5x5 grid til rytmemønstrenes oppbygning, dokumentgrid osv. Sort/hvitt er ekstreme motsetninger og refererer til matematikkens absolutter, musikkens lyd og stillhet, såvel som ytterpunktene i festivalens innhold. Pastellfargene er hentet fra bygg i Bergen relatert til Festspillene.

Ved å utfordre de etablerte reglene for identitetsdesign – med logo på topp – og istedenfor fokusere på et tydelig og særegent (men fleksibelt mønster) visket vi ut avstanden mellom logo og støtteelement (mønster), økte “impact” og sørget for en tydeligere og raskere merkevarebygging. De uventede (innen kategorien kultur) implementeringene av profilen som ble lansert (regnponcho, strikkegenser, komponistverktøet Lydsmed, crosswalk, nattlys på rådhuset og 30 dronehelikoptere med lys i F formasjon) bidro til økt oppmerksomhet.

Bidragsytere

Rolle Navn
Festspilldirektør (kunde) Anders Beyer
3D Designer Elijah Alexander Chote
Kreativ leder/Senior designer Endre Berentzen
Senior designer/Digitalt ansvarlig Eric Amaral Rohter
Designer Fredrik Eive Refsli
Markeds- og kommunikasjonsdirektør (kunde) Nina K. Lauvsnes
Prosjektansvarlig/Senior designer Robert Dalen
Kommunikasjonssjef (kunde) Silje Gripsrud
Designer Sindre Holm
Klesdesigner T-Michael (Norwegian Rain)
Sponsoransvarlig (kunde) Vidar A. Stusdal Fyllingsnes
Fotograf Fred Jonny™

Videoer, bilder og filer

Diskuter arbeidet