Gullblyanten

Comfort Hotel og Regnskogfondet: Dear Tripadvisor

Dear Tripadvisor

Tittel Dear Tripadvisor
Kategori Design - Web/Animasjon
Byrå T/A POL
Kunde Comfort Hotel og Regnskogfondet
Produkt Comfort Hotel og Regnskogfondet
Innrykket i media Nett og Youtube
Dato/tid for innrykk Oktober 2014
URL http://www.deartripadvisor.com/

Hotellindustrien er en stor belastning for planeten, blant annet med høyt forbruk av energi ogvann, og tonn av mat som kastes hver dag. I Norge har Comfort Hotels kommet langt i sin satsing på bærekraft, og erfarer at det ikke bare gir bedre resultater for miljø og folk, det gir også bedre resultater på bunnlinjen.

Ideen vår er enkel. Vi mener at den mest effektive metoden for å få en mer bærekraftig hotellindustri er å få TripAdvisor til å legge til bærekraft som et ratingkriterie når gjestene anmelder hoteller. Da må alle hoteller som ønsker en topplassering på TripAdvisor bli mer bærekraftige i sin drift Og de må fortelle hva de gjør til gjestene slik at de kan rates for det. På den måten øker man også kunnskapen til gjestene, noe som kan gi en selvforsterkende effekt.

For Comfort Hotel blir dette et langsiktig og stort prosjekt. Det gir dem en arena å snakke om bærekraft. Alle ansatte er jobber mot et felles mål, og det interne fokuset på bærekraftig drift er større enn noen sinne.

Vi har ingen tro på at TripAdvisor vil lytte til en liten hotellkjede i Skandinavia å endre seg raskt, så vi har laget en kampanje hvor folk kan støtte saken med sin facebookprofil eller mailadresse. Står mange nok bak, tror vi TripAdvisor vil lytte.

EFFEKT

Kampanjen har nettopp startet, status er så langt 4.500 signeringer og 87.000 har sett filmen på youtube. Regnskogfondet støtter kampanjen aktivt, og merkeordningen Fairtrade har gått ut med oppfordring til sine følgere.
Det tok bare seks timer etter lanseringen før markedsdirektøren Jenny Rushmore i TripAdvisor tok kontakt via mail, og ba oss om å legge ned kampanjen.
Dialogen fortsetter og det er mye uoffisiell kontakt mellom Comfort og TripAdvisor.
Kampanjen er plukket opp av IceNews på Island som intervjuet både Jenny Rushmore og Simen Vinge, markedsdirektør i Comfort Hotels.

Vi har svart TripAdvisor at kampanjen ikke vil stoppes og fra neste år stiller hele Nordic Choice Hotels seg bak kampanjen og løfter den frem med enda mer muskler i alle kjeder.

Vi har ikke tenkt til å gi oss.

Bidragsytere

Rolle Navn
Reklamebyrå POL for Supertanker
Art Director Thorbjørn Ruud
Tekstforfatter Petter Bryde
Konsulent John Jacobsen
Konsulent Rudolf Reim
Prosjektleder Anita Nørsett Dahl
Prosjektleder Lise Schelvan
Animasjon Alistair Cheyne
Animasjon Unomas (Ruben & Enric)
Ansvarlig hos kunde Simen Vinge
Ansvarlig hos kunde Simone Pohjolainen
Byråproducer Fredrik Hæreid
Grafisk Design Susann Johansen
Illustrasjon João Lavieri
Klipp Espen Horne
Lyd Christian Sol
Lyd Håkon Nybø
Lyd Petter Haavik
Producer Axel Lavin
Producer Colleen Christiansen
Produksjonsbyrå FEED
Produksjonsbyrå STIR
Produksjonsbyrå Sagveien Resort
Regissør Øystein Relbo-Knutsen
Webdesign Fredrik Søgaard
Webutvikling Mathias Stav
Webutvikling Petter Edna

Videoer, bilder og filer

Diskuter arbeidet