Gullblyanten

IKEA: IKEA Ätbar

IKEA Ätbar

Tittel IKEA Ätbar
Kategori Stunt/Event
Byrå Trigger AS
Kunde IKEA
Produkt Kataloglansering
Innrykket i media Presse + sosiale medier
Dato/tid for innrykk August 2015
URL http://atbar.kampanje.ikea.no/#atbar

Temaet for årets IKEA-katalog er livet på kjøkkenet, så når katalogen skulle lanseres gikk vi inn for å løse en av de største utfordringene vi har på kjøkkenet – matsvinn. Over en femtedel av all mat som kjøpes i Norge, kastes.

Derfor åpnet vi IKEA ÄTBAR, en nabolagsrestaurant der måltidene ble basert på råvarer gjestene hadde med seg – råvarer som ellers kunne ha gått til spille. Måltidene ble tilberedt av Andreas Viestad og hans kokker, før den ble servert tilbake til nabolaget. Maten var utsøkt selv om menyen var under konstant forandring ut ifra hvilke råvarer gjestene hadde med seg.

De beste kjøkkenopplevelsene er de som deles med andre. Derfor var det ingen bord for to. Kjente og ukjente fikk dele maten på langbord i den samme uformelle og intime settingen som kjennetegner kjøkkenet hjemme. Stemningen ble fantastisk.

ÄTBAR ble innredet som et hjemmekoselig visningsrom for IKEA, der nyhetene fra årets katalog ble vist og brukt i sitt rette element. Utenom serveringstiden arrangerte vi workshops der man utforsket ulike aspekter ved kjøkkenlivet.

Alt ble dokumentert, bearbeidet og delt i egne og sosiale medier. Som filmer, oppskrifter, artikler, inspirasjon og tips til hvordan livet på kjøkkenet blir mer funksjonelt, sosialt og bærekraftig.

Bidragsytere

Rolle Navn
Art Director Bjørnar Flyum Thorsen
Konsulent Markus Eckbo Endresen
Prosjektleder Therese Jensen
Prosjektleder Victoria Terese Hauk
Kreativ leder Magdalena Kamøy
PR-rådgiver Ellen Anna Gaup
PR-rådgiver Ida Pernille Hatlebrekke
PR-rådgiver Mari Siljeholm
Innholdsrådgiver Marianne Skøien
Innholdsrådgiver Marianne Vågan
Mediebyrå Mediacom
Strategisk rådgiver Preben Carlsen
Grafisk design og webproduksjon Smfb
Produksjonsbyrå JCP

Videoer, bilder og filer

Diskuter arbeidet