Gullblyanten

IKEA: Mens vi venter på IKEA

Mens vi venter på IKEA

Tittel Mens vi venter på IKEA
Kategori Stunt/Event
Byrå SMFB
Kunde IKEA
Produkt Nytt varehus på Ringsaker
Innrykket i media Live stunts + Egne kanaler/Sosiale medier + PR
Dato/tid for innrykk 01.01.2015 - 19.03.2015

IKEA skulle åpne et nytt varehus på Ringsaker. I perioden fram til åpningen skulle vi sørge for å holde interessen rundt åpningen aktuell i media, samt sørge for at innbyggerne i området forble lojale mot IKEA, i den lange venteperioden.

Siden kampanjen først og fremst var rettet mot befolkningen i Ringsakerregionen, bestemte vi oss for å isolere markedsføringen til sosiale medier og gjøre det til en ren digital kampanje, ved siden av fortjente kanaler. Segmentert på geografi, interesser, kjønn og alder, gikk vi ut i egne kanaler og etterlyste folk som kunne tenke seg å huse en IKEA-avdeling i hjemmet sitt. Etter kun kort tid hadde mer enn 3000 husstander meldt sin interesse, og rekrutteringen måtte rett og slett avbrytes for å gjøre mengden håndterbar. Deretter ble det valgt ut et antall hjem som så ble forvandlet til kjøkkenavdeling, soveromsavdeling, stueavdeling osv. I tillegg ble det laget en markedshall på en låve, en ballbinge for barna og såklart, og muligheten til å kjøpe kjøttboller. Deretter ble de ulike avdelingene åpnet for allmenheten med IKEA-ansatte på jobb, fulle av inspirasjon, nyheter, og muligheten til å handle varer. All annonsering ble gjort via IKEA sine egne kanaler, som feks Facebook, og aktiviteten ble deretter plukket opp av pressen.

Bidragsytere

Rolle Navn
Art Director Hans Magne Ekre
Art Director Hans Martin Rønneseth
Tekstforfatter Alexander Gjersøe
Tekstforfatter André Koot
Konsulent Kristian Kristiansen
Prosjektleder Mari Engen
Web director Christoffer Lorang Dahl
Motion Graphics Gimpville
Event / Gjennomføring JCP
PR-Byrå Trigger
Ansvarlig hos kunde Kristian Willanger
Grafisk Design Nicklas Hellborg
Grafisk Design Stina Norgren
Illustrasjon Torgrim Nærland

Videoer, bilder og filer

Diskuter arbeidet