Gullblyanten

MatPrat: Norsk juleindeks

Norsk juleindeks

Tittel Norsk juleindeks
Kategori Stunt/Event
Byrå Anorak
Kunde MatPrat
Produkt Julekampanje
Innrykket i media TV, SOME, nett og print
Dato/tid for innrykk 25.11. - 24.12. 2015
URL http://norskjuleindeks.no/

Matprat har som hovedoppgave å gi deg relevante oppskrifter hver dag.

Da vi skulle igang med en julekampanje visste vi at "8 av 10 nordmenn synes jula starter for tidlig". 
Så hvordan leverer man relevante oppskrifter i en tid der noen pynter tre i oktober, mens andre kanskje ikke starter jula før julaften? 


Vi bestemte oss for å lage nye oppskrifter, basert på den faktiske julestemningen som landet vår var i. For å få til dette måtte vi først klare å finne svaret på hvordan man måler julestemning.

Ved hjelp av den største datainnsamlingen som noen gang er gjort på området, målte vi Norges julestemning for første gang. Og vi gjorde det i realtid.

Hvorfor? For å kunne gi folk oppskrifter med akkurat så mye, eller så lite, jul som de var klare for.

Altså: Jo, mer julestemning, desto mer julete oppskrifter.



Ved hjelp av: 

- Statistikkbyrået Opinion: som kvalitetsikret metoden og daglig ringte et representativt antall nordmenn. 

- Google: som leverte data over folks søkevaner. 

- Tidal: som fulgte med på hvor mye julemusikk som ble spilt.

- Cappelen Damm: som gav oss tall på typisk julelitteratur.

- Retriever - som overvåket medier og hva folk snakket om på sosiale medier

- Matprat.no: hvor vi så hva folk søkte på og lagde av mat akkurat nå.
Og 
utifra alle disse dataene så lagde vi Norskjuleindeks.no - verktøyet som ga oss ( og journalister) selve fasiten på hvor mye julestemning Norge var i - i realtid. 



Og slik kunne vi publisere oppskrifter basert på den faktiske julestemningen som målgruppen vår var i - hver eneste dag. Den 14. desember holdt vi til og med en 66% julekonsert - som var akkurat så mye julestemning som den Norske befolkningen var i akkurat denne dagen.

Resultat
Matprat er en oppskriftsportal som blir målt på antall besøkende
 og jula er den travleste tiden inne på matprat.no, men i år var den ekstra travel da nesten halve Norge var innom matprat.no. 

Besøkstall steg med hele 45% i forhold til tidligere år(uten å øke budsjettet).

Bidragsytere

Rolle Navn
Art Director Jimmy Royal: Charlotte Bakken
Art Director Jimmy Royal: Edle Bugge
Tekstforfatter Anorak: Hallvard Fjeldbraathen
Konsulent Anorak: Janne Espevalen
Prosjektleder Anorak: Hanne C. Foss
Prosjektleder Jimmy Royal: Gineline Kalleberg
Prosjektleder Void: Mikkel Lehne
Kreativ leder Anorak: Jens-Petter Aarhus
PR Anorak: Henrik Røtjer Bredal Guderud
Programmering Void: Per Kristian Stoveland
Ansvarlig hos kunde MatPrat: Mariann Sletten
Ansvarlig hos kunde MatPrat: Ragnhild Kolvereid
Grafisk Design Void: Anders Nærø Tangen

Videoer, bilder og filer

Diskuter arbeidet