Gullblyanten

Tine SA: Tines nye økologiske produkter

Tines nye økologiske produkter

Tittel Tines nye økologiske produkter
Kategori Pakningsdesign
Byrå Creatlux
Kunde Tine SA
Produkt Økologisk Tinemelk, yoghurt, fløte, rømme og smør
Innrykket i media
Dato/tid for innrykk Lanseringsdato 20.09.2016

Tine har et langsiktig mål om at mer av den melken de mottar skal være økologisk og at brorparten av dette også anvendes til rene økologiske meieriprodukter. Ambisjonen for dette prosjektet var å samle Tines økologiske produkter til en aktuell portefølje. Gjennom sterke og helt egne signaler skulle serien ta en klar posisjon i dagligvarehandelen, først og fremst i Rema 1000 som Tine har et 1-årig økologisk samarbeid med.

Økologiske produkter har lenge vært preget av gråpapir, symboler og fargefattige toner. Med andre ord svake og lite fristende signaler som hverken makter å formidle produktenes iboende kvaliteter eller ideologien bak.

Den største støyfaktoren for økologiske produkter er den manglende kunnskapen hos forbruker. Kjenner man ikke til historien, vil man umulig forstå fordelene og verdien i det å velge
økologisk. Nå hadde vi muligheten til å forklare at det å velge økologisk favner så mye mer enn kun produktet i seg selv.

Løsning
Tines økologiske produkter er en del av en større helhet og tuftet på et bærekraftig perspektiv som omfatter både dyr, mennesker og natur. Den nye visuelle produktidentiteten legger vekt på denne helheten gjennom vakre bilder som omfavner produktene. Motivene er alle naturlige bidragsytere i den økologiske syklusen. I tillegg formidler de en tydelig variant eller smak (eks: lettmelk, helmelk). Omtanken for produktene og miljøet, og nøysomheten i gårdsdriften gjenspeiles i et delikat bladmønster, en livskraft, som preger bildene og forsterker budskapet om at Tines økologiske produkter er laget med kjærlighet.

Formfaktorene fra melken (hvit passe-partout og mønefelt) er videreført og gir en sterk link til Tinemelk. Serien har fått egenart gjennom markante signaler og en tydelig regi som lar seg enkelt implementere på tvers av produktene. Ved å bruke klare og fargesterke bilder fremstår produktene nå like friske, rene og smakfulle som de faktisk er.

Bidragsytere

Rolle Navn
Konsulent Line Støtvig
Prosjektleder Bente Lund-Hansen
Kreativ leder Bjørn Rybakken
Produksjonsleder Reidar Oksavik
Ansvarlig hos kunde Andrew Moen, Seniorkonsulent Grafisk Design
Ansvarlig hos kunde Karianne Moger Ranem, Senior Merkevaresjef Kategori Drikker
Ansvarlig hos kunde Linn Heidi Lunde, Markedssjef Tine Markedskategorier
Ansvarlig hos kunde Unn Grønvold Nikolaisen, Kategoridirektør Mellommåltid
Grafisk Design Alexandra Kloster

Videoer, bilder og filer

Diskuter arbeidet