Gullblyanten

Operasjon Dagsverk: Operasjon Dagsverk – Snu fortida!

Operasjon Dagsverk – Snu fortida!

Tittel Operasjon Dagsverk – Snu fortida!
Kategori Ikke-kommersiell
Byrå Designit
Kunde Operasjon Dagsverk
Produkt Visuell identitet for kampanjen
Innrykket i media Trykksaker: plakater, hefter, folders, klistremerker
Dato/tid for innrykk 17. oktober – 3. november 2016

Operasjon Dagsverk er Norges største solidaritetsaksjon arrangert av, med og for ungdom. Aksjonen består av to deler: Internasjonal Uke og OD-dagen. Dette handler om de to store tingene vi gjør: internasjonalisert undervisning og bistandsprosjekter. 

Tema for årets aksjon:
Colombia er preget av en historie hvor vold er løsningen på konflikt.
OD sin kampanje for 2016 hadde som mål å hjelpe colombiansk ungdom med opplæring av sine rettigheter og politisk påvirkning. Ved å lære om sin egen historie, identitet og rettigheter har ungdom nøkkelen til å skape en fremtid med fred i Colombia. 

Snu fortida!
Vi samarbeidet tett med den unge OD komiteen for å sammen skape et engasjerende konsept. Gjennom en sterk og tydelig identitet fikk OD fokus på innholdet og hjalp dem til å skape oppmerksomhet rundt årets tema, både visuelt og tematisk.
De visuelle virkemidlene forteller en sterk historie, samtidige som de gir oss håp om en lysere framtid. Aktiv bruk av sort og gul representerer fortiden vs. fremtiden.
Med enkle og få verktøy fikk Norske ungdom og lærere en tydelig og sterk stemme for årets prosjekt.

Resultat
484 påmeldte skoler
121.000 elever deltok på internasjonal uke
450250 antall timer
22,2 millioner kroner er så langt samlet inn

Bidragsytere

Rolle Navn
Art Director Francesco Volpi
Prosjektleder Henrik Fjeldberg
Prosjektleder Michelle Cole
3D Asbjørn Lote
Ansvarlig hos kunde Olav Bjelland Brekke
Ansvarlig hos kunde Trond Tveit
Fotograf Elen Sonja Klouman
Fotograf Kaja Bruskeland
Grafisk Design Francesco Volpi

Videoer, bilder og filer

Diskuter arbeidet