Gullblyanten

Viasat Kundeservice: ZERO WASTE

ZERO WASTE

Tittel ZERO WASTE
Kategori Innovasjon
Byrå Bouvet Reklamebyrå
Kunde Viasat Kundeservice
Produkt Viasat Parabol
Innrykket i media
Dato/tid for innrykk

OPPGAVE
Viasats kundeservice brukte flere titalls millioner kroner årlig på å blidgjøre eller holde kunder fornøyde. Vi skulle lage en internkampanje, for å motivere kundebehandlerne til å bruke mindre penger, og samtidig øke inntjeningen på produkt- og mersalg.

LØSNING
Pengesparemaskinen ”Zero Waste”! En sanntids sparetellende maskin, hvor et vannrør med en flytende nøkkel står sentralt. Utfallet av hver enkelt samtale med kundene ble registrert, ved å trykke på en grønn knapp = 0% rabatt, en gul knapp = 50% rabatt eller en rød knapp = 100% rabatt. For å nå nøkkelen, må de ansatte fylle røret med nok vann (les: Spare nok penger). Nøkkelen åpner en liten safe, som inneholder premier til felles bruk. For hver gang safen åpnes, resettes systemet. Så jo mer penger spart, jo flere premier.

RESULTAT
Kundetilfredshet opp hele 275%. Merslaget nå opp med 171,43%. En total nedgang i churnforsøk på 19,80% og en ARPU-økning på 4,54%. Slik har Zero Waste ikke bare bidratt til å redusere utgifter, men også skape et arbeidsmiljø hvor det å spare penger er det som gjør det gøy å gå på jobb!

Bidragsytere

Rolle Navn
Art Director Håvard Nærdal
Tekstforfatter Einar Føtschl
Konsulent Ina Svarød
Prosjektleder Vilje Mohn
Utvikler Martin Gravråk
Utvikler Nikhil Andre Luthra
Ansvarlig hos kunde Daniel Jahren
Ansvarlig hos kunde Kristian Surén
Ansvarlig hos kunde Ludvig Sandegren
Webutvikling Zulfeekar Cheriyampurath

Videoer, bilder og filer

Diskuter arbeidet