Gullblyanten

Gjensidige : Teorisangboka

Teorisangboka

Tittel Teorisangboka
Kategori Sosiale medier
Byrå Hyper
Kunde Gjensidige
Produkt Trafikksikkerhet
Innrykket i media Spotify, Tidal, Facebook, Instagram, YouTube, PR-event,
Dato/tid for innrykk Fra 22. oktober 2016 til nå
URL http://www.duplexrecords.no/teorisangboka/konkurranser/

Selv om unge mellom 16 og 24 år kun representerer 7% av bilkjøringen, utgjør de hvert år opptil 30% av de som omkommer i trafikken. Disse tallene viser at mange unge ikke har god nok forståelse av hvordan man skal opptre i trafikken.

Som Norges største forsikringsselskap har Gjensidige satt seg som mål å få ned antall ulykker blant unge i trafikken gjennom å utvikle enkle og inspirerende tjenester som gjør unge bedre forberedt for livet bak rattet.

Vår ide var å lage et alternativ til teoriboka og sammen med Bare Egil Band, Black Debbath, Maroder, Hurra Torpedo og flere andre band fra Norges mest kjente musikkollektiv, Duplex Records, spilte vi verdens eneste album som gjør deg til en bedre sjåfør.

Albumet inneholder 12 catchy låter som tar for seg alt fra skilt, rundkjøringer, forbikjøring og mørkekjøring, til det å rygge med henger og den store bulkedagen.

For å treffe de unge på deres hjemmebane ble Teorisangboka sluppet på streamingtjenestene Spotify og Tidal, og promotert som et vanlig album i sosiale medier av Gjensidige og artistene selv. Fra Facebook og Instagram delte artistene sine egne skjeve artikler om prosjektet, de ulike coverne og låtene, 4 musikkvideoer og 4 bakomfilmer, samt en nettside hvor man kunne lese mer om prosjektet. I tillegg gjennomførte Duplexartistene konkurranser hvor fansen kunne vinne en old school CD. CD-platen ble designet som et forbudsskilt (hvit plate med rød ring), mens CD-omslaget fikk formen og bruksegenskapene til en refleks.

Resultat
I en mediehverdag hvor betalt innhold med dårlig merket avsender truer redaksjonell troverdighet, er Teorisangboka et velkomment eksempel på hvordan en kommersiell aktør kan lage originalt innhold som har en langvarig og reell verdi for målgruppen.

• De ulike videoene har hatt en organisk spredning på over 200 000 views.
• Teorisangboka er Duplex mest fulgte liste på Spotify.
• Black Debbath låten 1001, 1002, 1003 kom inn på topp 10 listen til Tidal.
• Teorisangboka ble omtalt på NRK, og i flere titalls nettaviser og aviser over hele landet.
• Om vi når Duplex sitt mål om 0 trafikkskadde i år 3000 må vi vente i spenning for å se.

Se nettside for full presentasjon av alle elementer: http://www.duplexrecords.no/teorisangboka/konkurranser/

Bidragsytere

Rolle Navn
Art Director Dennis Tönnkvist
Art Director Kim Taanevig
Art Director Kristian Haukland
Tekstforfatter Frank Nystuen
Tekstforfatter Ola Nielsen
Konsulent Fred Hauge
Konsulent Trine Weidal
Prosjektleder Hanne Kopstad
Prosjektleder Marte Listhaug
Sosiale Medier Annelin Fagernes
Låtskriver Duplex Aslag Guttormsgaard
PR-rådgiver Christine Bakken
Låtskriver Duplex Egil Hegeberg
Handverk - Reflex Eivind Stoud Platou
Låtskriver Duplex Lars Lønning
Motion Markus Kjeldsen
Platelansering Phonofile
Illustratør Remi Julebø - Deformat
Pr-rådgiver Stian Lyberg
Mediabyrå Vizeum
Ansvarlig hos kunde Elin Mariel Dahl
Ansvarlig hos kunde Elisabeth Lid
Ansvarlig hos kunde Gro Grotle
Grafisk Design Knut Ole Mathisen
Grafisk Design Mads Frantzen
Grafisk Design Markus Tallaksen Halvorsen
Producer Fredrik Pryser - Fredrik Fiction
Regissør Patrik Syversen (Fredrik Fiction)

Videoer, bilder og filer

Diskuter arbeidet