Gullblyanten

Bring: Kampanjen som holdt på å gå under radaren

Kampanjen som holdt på å gå under radaren

Tittel Kampanjen som holdt på å gå under radaren
Kategori Print
Byrå Reklamebyrået Ernö AS
Kunde Bring
Produkt DM
Innrykket i media DM og artikkel i Kreativt Forum
Dato/tid for innrykk 14. juni 2016 - 19. august 2016

I en tid med fokus på det digitale har DM blitt litt «glemt» av mange kreatører i reklamebyråene. Faktum er at DM ikke bare er en effektiv kanal, postkassen er også stedet der folk flest ønsker å motta reklame. Briefen fra Bring var derfor: Hvordan få kreatører til å tenke på DM?

I kampanjens første fase ble det utviklet en DM i samme fysiske størrelse som en gjennomsnittlig mobilkampanje. Den ble sendt til 200 kreatører i reklamebransjen. Vi gjennomførte til og med en effektmåling, for å se hva kampanjen oppnådde. Mye tilsa at dersom en DM gjøres like liten som mye annen reklame, vil også den forsvinne i mengden. Resultatet ble delt med bransjen på Kreativt Forum, bl.a. gjennom en casevideo.

Den helt nye innsikten ble så brukt i fase 2 av kampanjen: Vi fulgte opp med «verdens største DM» til et utvalg av de samme kreatørene, med budskapet: «I postkassen er det mindre konkurranse fra andre budskap. Derfor blir budskapet ditt ekstra synlig. Les mer om fordelen ved DM på bring.no/DM.» Denne gangen gikk det mye bedre: 80 % av kreatørene la merke til kampanjen, 90 % husket avsender og 60 % likte den. Ergo: Synlige DMer virker!

Bidragsytere

Rolle Navn
Art Director Martin Røsvold Thorsen
Tekstforfatter Eirik Hovland
Konsulent Pål Drage
Prosjektleder Kristin Berge Jahr
AD-assistent David Richardson
Ansvarlig hos kunde Hege B. Aarhus

Videoer, bilder og filer

Diskuter arbeidet