Gullblyanten

Røde Kors: Hva gir man til den som har alt?

Hva gir man til den som har alt?

Tittel Hva gir man til den som har alt?
Kategori Brings DM-pris
Byrå TRY
Kunde Røde Kors
Produkt Gi mat til to barn i Syria
Innrykket i media Facebook
Dato/tid for innrykk 2. desember 2016

Problemstilling:
Syria stod i brann høsten 2016, og millioner av mennesker på flukt manglet mat og klær. Røde kors er en av mange organisasjoner som ønsket å bruke julen til å samle inn penger til mennesker på flukt. Hvert år gjøres dette i form av gavekort.

Innsikt:
•80% av nordmenn oppgir at de i større eller mindre grad får julegaver de ikke hadde behov for.

• Mange seg igjen i at det kan være krevende å finne en passende julegave til «noen som har alt». Innkjøp av pliktgaver oppleves nesten som en nødvendig byrde. Mange vil trolig raskt kjenne seg igjen i en situasjon der de rett før jul febrilsk er på jakt etter en artig gave til noen som allerede har alt.

Løsningen ble en kolleksjon med nye Røde Kors-gavekort i serien ”Gaven til den som har alt” og filmer som promoterte kortene på Facebook.

Resultat:
Kampanjen ga i følge Røde Kors svært høye konverteringstall. I 2016 traff vi en nerve med denne dramatiseringen da de i november og desember solgte 60% flere gavekort enn tidligere år.

Bidragsytere

Rolle Navn
Art Director Preben Moan
Art Director Sara Marie Hødnebø
Tekstforfatter Camilla Bjørnhaug
Tekstforfatter Caroline Ekrem
Konsulent Sven Jensen
Prosjektleder Martin Myhre
Prosjektleder Mona Løkke
Ansvarlig hos kunde Ellen Johnsen
Ansvarlig hos kunde Nina Elisabeth Larsen
Grafisk Design Terje Johnsen
Klipp Patrick Larsgaard
Producer Mette Waaberg
Produksjonsbyrå Pravda
Regissør Even Hafnor

Videoer, bilder og filer

Diskuter arbeidet