Gullblyanten

: Quo Infomercial

Quo Infomercial

Tittel Quo Infomercial
Kategori Student - Reklame
Byrå Therese Grønlund
Kunde
Produkt Quo
Innrykket i media
Dato/tid for innrykk
URL https://vimeo.com/166497218

Bacheloroppgave i Art Direction, visuell fordypning, Westerdals 2016.
Quo er et fiksjonelt produkt som kan assosieres med merkevarer som Google og Amazon. Den satiriske “infomercial”-filmen for Quo befinner seg innen sjangeren spekulativ design og har som hensikt å sette et skråblikk på og stille spørsmål ved nyere teknologi med kunstig intelligens og nye former for reklame, informasjonsdeling, fri vilje og trenden innen selvhjelps-applikasjoner som guider oss gjennom hverdagen. Quo er utviklet som et svært virkelighetsnært og realistisk produkt, men med satirisk hensikt. I filmen er hvert eneste element fra fargebruk og rekvisitter til manuskript, logo, produkt og sjanger virkemidler som er nøye opparbeidet. De har hver sine åpenbare og mer skjulte metaforer og symboler. Dette gjør at filmen består av flere kommunikative “lag” - et bevisst grep for å åpne for ulik oppfatning og ulike refleksjoner som kan føre til spennende samtaler og debatt. Noen finner filmen ubehagelig og bevisstgjørende, andre får lyst til å kjøpe produktet uten å reflektere rundt prisen man faktisk betaler for et slikt produkt. Utstillingen er en forlengelse av reklamefilmen der man kan ta en titt på pulten til en som jobber hos Quo. I papirer og notater finner man nærmere informasjon om den satiriske filmens dypere metaforer og symboler, samt et innblikk i hvordan det kan se ut når andre merkevarer kjøper seg plass hos Quo og utspekulert sniker seg inn i hverdagen din gjennom applikasjonen.

Bidragsytere

Rolle Navn
Tekstforfatter Fay Montage
Stylist Annette Lunde
Makeup Artist Birgitte Hanssen
Skuespiller Lena Mari Edvardsen
Filmfotograf Jonas Lien Svarstad
Filmfotograf Kjetil Bjørnevik
Lyd Pedro Sapatilla
Lys Andreas Lie Trøften

Videoer, bilder og filer

Diskuter arbeidet