Gullblyanten

Bachelor fra Westerdals Oslo ACT 2016. Fiktiv kunde: Reddbarna.: Bloggbarna

Bloggbarna

Tittel Bloggbarna
Kategori Student - Reklame
Byrå Benedicte Willand Elsrud
Kunde Bachelor fra Westerdals Oslo ACT 2016. Fiktiv kunde: Reddbarna.
Produkt Stunt for å tydeliggjøre for foreldre hvilken påvirkning rosabloggere har på unge jenter.
Innrykket i media En falsk blogg(egen plattform) og en kampanjeside som i første omgang ble delt rundt på sosiale medier av et utvalg ambassadører. Deretter gikk det av seg selv.
Dato/tid for innrykk Mai og juni 2016 ble kampanjen spredt i sosiale medier.
URL https://www.lisaisabella.no/

Fiktiv kampanje fra Westerdals Oslo ACT

Problemstilling: «Hvordan kan man tydeliggjøre rosabloggeres påvirkning på unge jenter for deres foreldre?»

Ut ifra min problemstilling og hva jeg kom frem til i den teoretiske oppgaven har jeg lagd
holdningskampanjen «Bloggbarna». Målet med kampanjen er å få foreldres oppmerksomheten,
deretter Informere de om hvilke påvirkninger barna deres blir utsatt gjennom rosablogger.

Unge jenters selvbilde blir svekket og usikkerheten blir forsterket. Jenter helt ned i åtte-årsalderen blir dratt med inn i en verden fylt av plastiske operasjoner, blekede tenner, en maske av sminke og falske øyenvipper. Barna er for unge til å vite bedre, så da må vi opplyse foreldrene om hva faktum er. Det er de som kan nå ut til barna.

Kampanjen er delt opp i tre deler:

1. www.lisaisabella.no: Dette er en falsk blogg. Blogginnlegget vil bli delt rundt på sosiale medier for å skape blest og oppmerksomhet. Forhåpentligvis ser folk at det er noe galt med
blogginnlegget; En jente på 10 år skal ikke ha lyst til å operere seg. Trykker de seg videre inn på bloggen til Lisa Isabella, vil de komme inn på kampanjesiden, som er del to.

2. www.bloggbarna.no: Dette er kampanjesiden, der jeg først ønsker å presentere et nytt begrep;
«Bloggbarna»; Dette kan vi kalle flertallet av barn og ungdommer i Norge. Det er de under 20 år som leser rosablogger. På kampanjesiden vil man kunne lese kronikken «La Barbie-dukken forbli et leketøy og ikke et kroppsideal», lese om stuntet «www.lisaisabella.no» og se kampanjefilmen, som er tredje og siste del av kampanjen.

3. Kampanjefilmen tar utgangspunkt i barnas nettbruk og deres psykiske helse. Filmen har samme budskap som resten av kampanjen, og kan stå alene.

Dette er et stunt og en kampanje uten budsjett. Deling i sosiale medier var derfor målet.

Bidragsytere

Rolle Navn
Art Director Benedicte Willand Elsrud
Filmfotograf Anders Pedersen
Lyd Øyvind Mathisen
Stylist Christian M Steenfeldt-Foss

Videoer, bilder og filer

Diskuter arbeidet