Gullblyanten

Vinmonopolet: Gjett alder

Gjett alder

Tittel Gjett alder
Kategori Ikke-kommersiell
Byrå TRY
Kunde Vinmonopolet
Produkt Alderskontroll
Innrykket i media Nett
Dato/tid for innrykk Februar 2016
URL http://visleg.no/

Briefen var å få flere til å reflektere over hvorfor man må vise legitimasjon uoppfordret på Vinmonopolet.

Innsikten om at «det er vanskelig å gjette alder» er det vanskelig å være uenig i. De over 25 kler seg for å se yngre ut, og de på 17-18 år kler seg for å se eldre ut. Hvis det har vært vanskelig å gjette alder før, er det i hvert fall vanskelig nå. Tar vi en titt på et kjøpesenter, på Karl Johan eller i skolegården så ser man at de samme støvlettene, de samme lange strikkegenserne og de samme vaffeljakkene går igjen blant alle uansett alder.

Og dette gjør ikke akkurat arbeidet til de bak kassa på Vinmonopolet noe lettere. Vi lot målgruppen få teste selv på kampanjesiden visleg.no

Kampanjen slo svært godt an i målgruppen. Kampanjen fikk med relativt beskjedne budsjetter rekordhøy oppmerksomhet, enormt engasjement, ble svært godt likt, endret holdninger og handlinger. Over 148.000 tok testen i kampanjeperioden og prøvde å gjette alder på jentene.

Bidragsytere

Rolle Navn
Reklamebyrå TRY
Art Director Finn Christian Eidam Knudsen
Tekstforfatter Eirik Sørensen
Konsulent Lars Mitlid
Prosjektleder Marte Heiersted
Etterarbeid Hocus Focus
Koreograf Cassandra Moldenhauer
Produksjonsleder Tor Markus Iden
Ansvarlig hos kunde Halvor Bing Lorentzen
Ansvarlig hos kunde Hege Bergskaug Øvsthus
Byråproducer Annette Werner
Filmfotograf Martin Solvang
Fotograf Andreas Kleiberg
Musikk Indianarane
Producer Halvor Lid
Produksjonsbyrå APT
Produksjonsbyrå Fantefilm
Regissør Andreas Kleiberg
Stylist Pudder v /Christine Ledang
Webdesign Thomas Emil Johanssen
Webutvikling Edmundo Navasca Cruz
Webutvikling Thomas Sømoen

Videoer, bilder og filer

Diskuter arbeidet