Gullblyanten

Kreftforeningen: Årets viktigste kaffepause

Årets viktigste kaffepause

Tittel Årets viktigste kaffepause
Kategori Ikke-kommersiell
Byrå McCann/SDG
Kunde Kreftforeningen
Produkt
Innrykket i media Event
Dato/tid for innrykk September

Altfor mange unge kvinner dropper å ta den enkle celleprøvetesten som kan forhindre livmorhalskreft. Dette måtte vi gjøre noe med. Og siden det åpenbart ikke fungerer med et statlig brev med påminnelse, fikk vi heller prøve å nå disse unge kvinnene på deres premisser. Derfor inngikk vi et samarbeid med Baker Hansen, som gjerne ville være med på å by målgruppen på gratis kaffe – på en betingelse: At de brukte kaffepausen på å bestille en celleprøvetime.

Gjennom uka stuntet pågikk ble over 5000 kaffekopper delt ut.

Det foreligger dessverre ingen resultater på antall celleprøver som har blitt tatt i etterkant av kampanjen ennå, men vi har tatt oss friheten til å regne litt på potensialet:

Av alle som tar celleprøve er det ca 0,75% som får påvist alvorlig celleforandring og som behandles for å forhindre utvikling av kreft. Av disse ville ca 16,6% utviklet kreft dersom de ikke hadde fått forebyggende behandling.

Dersom alle de 5000 unge kvinnene som fikk en gratis kaffe faktisk holdt det de lovet, har vi statistisk sett reddet 6,25 unge kvinner fra å utvikle livmorhalskreft. (Og selv om kanskje ikke alle holdt det de lovet, var det langt flere som fikk med seg kampanjen i presse og sosiale medier, enn de som fikk seg en gratis kaffe)

Bidragsytere

Rolle Navn
Art Director Ingrid Lea
Art Director Thale Høy-Petersen
Tekstforfatter Torny Hesle
Konsulent Tone Angsund
Prosjektleder Camilla Drake Raanaas
Animasjon Cato Skogvoll
Ansvarlig hos Baker Hansen Ema Bihor
Ansvarlig hos kunde Sofia Storhaug
Grafisk Design Marte Langfjæran

Videoer, bilder og filer

Diskuter arbeidet