Gullblyanten

Ruter: Anders' rute

Anders' rute

Tittel Anders' rute
Kategori Stunt/Event
Byrå McCann/SDG
Kunde Ruter
Produkt Offentlig transport
Innrykket i media Egne flater og Facebook
Dato/tid for innrykk Oktober og november 2016

Det kan være lett å la seg friste til å droppe å kjøpe billett når man bare skal to stopp, eller hvis billetten akkurat gikk ut. Det er jo ikke så farlig, når det bare er den ene gangen? Jo, da – totalen av alle som tenker slik utgjør et tap på 100 millioner kroner billettinntekt hvert år. 100 millioner kroner som kunne ha gått til å forbedre tilbudet.

Det er nemlig slik at alle billettinntekter går tilbake til kollektivtilbudet. De som alltid kjøper billett er dermed med på å utvikle kollektivtilbudet hver gang de reiser.

For å sette fokus på dette, lot vi en heldig trofast billettkjøper utvikle kollektivtilbudet med sin helt egen bussrute. Folk fikk sette opp sin drømmerute digitalt og deltok dermed i konkurransen om å få sin egen bussrute realisert. Anders ble valgt ut som den mest lojale kunden og i en uke kjørte Anders’ rute gjennom Oslo og stoppet på hans utvalgte og spesiallagde stoppesteder.

Kampanjen har hatt fantastiske resultater: Antallet som reiser uten gyldig billett har ligger stabilt på 25% de siste årene, men ligger nå på 19%. Altså en reduksjon av snikere på 24%.

Bidragsytere

Rolle Navn
Art Director Ingrid Lea
Art Director Thale Høy-Petersen
Art Director Torny Hesle
Konsulent Bjørn Erling Solberg
Prosjektleder Mette Løland
AD-assistent Anne Hildremyr
Produksjonsleder Lottie Smith
Postproduksjon Postmenn
Ansvarlig hos kunde Annika Aste Mørch
Ansvarlig hos kunde Vibeke Skar
Grafisk Design Marte Nereng Langfjæran
Grafisk Design Vilde Odmundson
Producer Gry Sætre
Produksjonsbyrå Tangrystan
Regissør Andreas Grødtlien
Regissør Ida Thurmann-Moe
Webutvikling Making Waves

Videoer, bilder og filer

Diskuter arbeidet