Gullblyanten

Redd Barna: Noen barn leker ikke krig

Noen barn leker ikke krig

Tittel Noen barn leker ikke krig
Kategori Ikke-kommersiell
Byrå Dinamo
Kunde Redd Barna
Produkt Julekampanje
Innrykket i media Ukepresse/Magasin, avis, TV, bannere, Facebook
Dato/tid for innrykk 14.11 - 31.12.16
URL https://www.reddbarna.no/jul

Redd Barna ønsket en julekampanje med flere formål:
- Samle inn penger
- Fortelle om organisasjonen
- Lansere nytt konsept: Barndom betyr alt.

Målet for innsamling var rekordhøyt, og kampanjen innfridde med god margin.

Utfordring
Jula er viktig for veldedige organisasjoner i Norge. Det er da nordmenn åpner lommeboka. Samtidig er konkurransen om pengene sterk. Organisasjonene er mange og vanskelige å skille. De kommuniserer også tradisjonelt sett ganske likt i perioden. Gjerne ved å fortelle om akutt behov for nødhjelp ett sted (nå Syria). Og oppfordre publikum til å kjøpe symbolske julegaver eller gavelapper, som selges i nettbutikk.

Strategi
Noen barn får ikke mulighet til å være barn. De mister barndommen. Og mister man mulighet til å være barn, mister man gjerne også muligheten til å fungere som voksen. Sjansen for at man ender opp i fattigdom, med prostitusjon, vold eller rusmisbruk, er mange ganger så stor.

Med dette som utgangspunkt, dramatiserte vi hvor stor avstand det er mellom barnelek i vesten og i land som herjes av krig og sult. Slik adressere vi behovet for akutt nødhjelp, samtidig som vi fortalte om Redd Barnas filosofi om å jobbe mer langsiktig for å sørge for barns rett til en barndom – barns rett til å leke.

Bidragsytere

Rolle Navn
Art Director Hanne Martinsen
Tekstforfatter Henrik Berg Slang
Konsulent Heidi Holm
Konsulent Hennning Brikt Andersen
Prosjektleder Anne Gro Carlsson
AD-assistent Gard Frimannslund Refvik
Ansvarlig hos kunde Linn Clausen
Klipp Shortcut
Lyd Shortcut
Musikk Oscar Danielson
Producer Mette Waaberg
Produksjonsbyrå Pravda
Regissør Johanne Helgeland

Videoer, bilder og filer

Diskuter arbeidet