Gullblyanten

Statoil: Statoil ny profil

Statoil ny profil

Tittel Statoil ny profil
Kategori Grafisk design - profilprogrammer
Byrå Scandinavian Design Group AS
Kunde Statoil
Produkt
Innrykket i media Lansert i Statoil worldwide/over 40 land
Dato/tid for innrykk Lanseringsdato 2/11-2009
URL http://www.statoil.com/

StatoilHydro ønsket et nytt navn og en ny visuell identitet som ville virke som pådriver i arbeid med å nå selskapets internasjonale vekstambisjoner. Målsetningen var at det nye navnet og den nye identiteten skulle symbolisere selskapets visjon, forretningsstrategi og verdigrunnlag på en distinkt, kraftfull og attraktiv måte.
StatoilHydro har blitt formet av sin historiske arv og av naturen. Selskapet har over tid utviklet erfaringer fra ekstreme forhold, og har en kultur for å ta på seg vanskelige oppgaver hvor løsningen ikke er gitt i utgangspunktet. Den nye identiteten er sterkt forankret i selskapets nye visjon, ”Crossing Energy Frontiers”.
Logoen er inspirert Statoils pionerånd, og det var naturlig å ta utgangspunkt i den norske stjernehimmelen som i generasjoner har fungert som guide for mennesker som ønsker å krysse nye grenser. En ledestjerne er sterk og lysende, og det var naturlig å finne en farge som representerte det spesielle nordiske lyset, samt en farge som viser et selskap som tør å krysse grenser. Valget av magenta representerte et ønske om å fremstå som utadvendt, åpen og visjonær.
Noe som ytterligere skiller identiteten fra konkurrentene en spesialutviklet skrifttype, samt en tydelig språkidentitet og fotostil som til sammen skal øke forståelsen og interessen for en svært komplisert virksomhet og bransje. Antallet applikasjoner som er utviklet er omfattende; verktøykasse (logo, typografi, fargepallett), kontortrykksaker, brosjyremateriell, skilting, resepsjonsdesign, messer/ustillingsdesign, digital kommunikasjon (web, intranett, ppt, infoskjermer), informasjonsgrafikk, mediadesign (film, foto animasjon), kommunikasjonsdesign (markedskommunikasjon og sponsorelementer), signalprodukter og profileringsartikler, bekledning offshore/onshore, m.m.

Bidragsytere

Rolle Navn
Prosjektleder Naja Boone
Prosjektleder Tone Friling Tuxen
Strategisk rådgiver ny profil Anne Margrete Børjesson
Rådgiver digitale flater Christer Lien
Kreativt ansvarlig/digitale flater Diogo Oliveira Valério
Krativ leder/grafisk design John Fielding
Ansvarlig hos kunde Ole Gunnar Dokka
Grafisk Design Anne Marit Brenden
Grafisk Design Gøril Torske
Grafisk Design Henning Arnesen
Grafisk Design Mathias Disen
Grafisk Design Therese Jacobsen
Grafisk Design Tobias Apelgren

Videoer, bilder og filer

Diskuter arbeidet