Gullblyanten

Norwegian Outlet: Black Friday

Black Friday

Tittel Black Friday
Kategori Butikker, restauranter og kjeder
Byrå Trigger Oslo AS
Kunde Norwegian Outlet
Produkt Norwegian Outlet
Innrykket i media PR-aktiviteter i november 2010
Dato/tid for innrykk November 2010

Oppgaven:

Etablere Norwegian Outlet som et godt alternativ i årets julegavehandel uten budsjetter til betalte kampanjer.

Løsningen:

Vi introduserer Black Friday i Norge. Black Friday er en amerikansk shoppingtradisjon som markerer starten på julesalget med ekstreme tilbud.

Taktikken:

For å sikre grunnlaget for en snakkis engasjerer vi fansen først. Deretter gjennomføre vi en aktivitet som er så ekstrem at den gjenspeiler de ekstreme tilbudene på Black Friday og setter Black Friday på den nasjonale dagsorden.

Aktivitetene:

1. Engasjere målgruppen:

Invitér Facebook-vennene dine til Black Friday og få en unik shoppingopplevelse sammen med vennene dine.

Kontinuerlig dialog med målgruppen på fanpagen på Facebook for å forklare hvor stort Black Friday faktisk er.

2. Etablere Black Friday som nasjonalt fenomen:

Et av klesbransjens mest klassiske salgssymboler er nakne utstillingsdukker. Black Friday handler om ekstremsalg. Norwegian Outlet demonstrerer ekstremtilbud ved å blåse liv i nakne ”utstillingsdukker” i vinterkulda på Egertorget på Karl Johan. Vi jobber aktivt med redaksjonelle PR-aktiviteter for å spre budskapet til flest mulig.

3. Skape debatt:
Vi initierer debatt med Fremtiden i våre hender om innføring av nye shoppingtradisjoner. Debatten gir oss flere anledninger til å synliggjøre ekstremtilbudene under Black Friday i nasjonale medier.

4. Fortelle suksesshistorien:
Vi jobber aktivt med redaksjonelle PR-aktiviteter i etterkant for å få fokus på at Black Friday-suksessen har blitt en ny norsk shoppingtradisjon.

Resultater:

1. Oppmerksomhet:

Over 30 medier omtalte Black Friday. Blant annet TV2, NRK, Dagbladet, P4, Radio Norge, Aftenposten, Nettavisen, Dinside.no, E24, Oslopuls.no, Seher.no, Dittoslo.no og en rekke lokale medier.

2. Engasjement:

Black Friday ble en snakkis i sosiale medier. Over 2000 deltok i Facebook-konkurransen og deltakerne inviterte over 20.000 venner til Black Friday.
16.000 personer så Black Friday-filmen på Youtube og over 20 bloggere skrev om det. I løpet av kampanjen fikk Norwegian Outlet over 2000 nye fans på Facebook.

3. Effekt:

500 prosent økning i salget. Over fem ganger så mange besøkende som vanlig.

Bidragsytere

Rolle Navn
Konsulent Camilla Kim Kielland, Trigger Oslo
Konsulent Rune Brynhildsen
Kreativ rådgiver Preben Carlsen, Trigger Oslo
Eventansvarlig Terje Baardseth, Active Partner

Videoer, bilder og filer

Diskuter arbeidet