Gullblyanten

Statoil ASA: God natt

God natt

Tittel God natt
Kategori Håndverk
Byrå McCann/Drive/SDG
Kunde Statoil ASA
Produkt Øke forståelse for Statoils virksomhet og styrke omdømme
Innrykket i media TV2, TVN, TV3, Discovery, National Geo.
Dato/tid for innrykk November-desember 2011

Alle i Norge kjenner Statoil. Alle i Norge har en oppfatning av Statoil – av hva de gjør, og av konsekvensene av det de gjør. Men Statoil har de siste årene i liten grad delt hva de selv mener om egen virksomhet og egen fremtid. Diskusjonen har gått mellom politikere, organisasjoner, forskere og andre synsere – med egne agendaer og konklusjoner. Tre år etter at Statoil sist snakket om kjernevirksomheten sin på reklameplass var tiden inne for å drive noen kjepper i bakken. I mai 2011 startet dette arbeidet med en kombinasjon av film, annonser, online og en bred Twitterbasert debatt.
Filmens oppgave var å fortelle selskapets syn på hvordan vi best løser vår tids største dilemma: En verden med betydelig befolkningsvekst trenger stadig mer energi, og behovet for å skåne klimaet bare øker. Ressursene blir stadig vanskeligere å finne og behovet for kompetanse og kravet til pålitelig teknologi øker. Filmens ambisjon var å finne en form og et uttrykk som kunne fortelle en sammensatt og kompleks historie på en forståelig, enkel og emosjonell måte.

Bidragsytere

Rolle Navn
Art Director Kjetill Nybø
Tekstforfatter Hallvard Fjeldbraaten
Konsulent Anders Aunbu
Prosjektleder Hege Kathrine Johannessen
Planner Haldor Hårvik
Kreativ leder Atle Skageng
Animation Andy Wilkin and Florian Mounie
DOP Daniel Voldheim
Sound Design David Kamp
Design & Direction David Prosser
Etterarbeid Hocus Focus
Supervising Director Marc Craste
Ansvarlig hos kunde Karin Tangerud
Ansvarlig hos kunde Ole Gunnar Dokka
Byråproducer Beril Holte Rasmussen
Musikk Johann Johansson
Producer Miriam Pedersen Eeg
Producer Nikki Kefford-white
Produksjonsbyrå Studio AKA
Produksjonsbyrå Trøbbel Film
Regissør Anne Sewitsky

Videoer, bilder og filer

Diskuter arbeidet