Gullblyanten

Filmfaktisk: Grafisk profil Filmfaktisk

Grafisk profil Filmfaktisk

Tittel Grafisk profil Filmfaktisk
Kategori Håndverk Design
Byrå Heydays AS
Kunde Filmfaktisk
Produkt Grafisk profil
Innrykket i media
Dato/tid for innrykk
URL http://filmfaktisk.no/

Bagrunn og målsetting

Filmfaktisk er et relativt nytt produksjonsselskap stiftet i 2008. En inkluderende og hardtarbeidende gjeng med store ambisjoner og en brennende interesse for å skape film, være i felten og finne de gode lokasjone. Allerede i sine første driftsår har de jobbet for store aktører som DnBNOR, Helly Hansen, Farris, Felleskjøpet, Kondomeriet og Playstation, for å nevne noen. Målet for oppdraget var å tydeliggjøre Filmfaktisk som en annerledes utfordrer, med faglig tyngde og en hands-on approach kunden skal få ta del i.

Konsept/idé/strategi

Vi ønsket å vise Filmfaktisk sin tilstedeværelse i filmen, deres søken etter location og skape en identitet som kunne oppfordre til lek og faglig utfordrelse. Filmfaktisk er synlige i filmen, men på lerretet kommer historien først. Vi har latt typografien/logoen være en materialisering av selskapet og filmskaperene. I dette tilfellet et lysskilt som til nå har reist nærmere 1500 km og spilt en bakgrunnsrolle i over 12 kortfilmer (øker stadig). I disse filmene forteller Filmfaktisk historier, stemninger eller absurditeter - som til sammen viser selskapet som en mangefasettert utfordrer i bransjen. Konseptet bunner i en strøm av kortfilmer av forskjellig karakter som legges ut på web, sosiale medier etc. Denne konseptuelle rammen bruker Filmfaktisk for å utfordre både seg selv og de faglige normene. Resultatet er et bredt spekter av korte filmatiske opplevelser.

Den grafiske utformingen, i all hovedsak typografi, er et resultat av skiltets utforming og begrensninger — en detaljering vi fant interessant. Typografien henter igjen skiltets egenskaper; dvs at svevende elementer som prikk over i, j osv. er koblet fast. Dette skaper en god kobling fra lerret til papir. På flater som tillater det gjengis logoen kun i spotlakk på trykk for å illustrere skiltet som er "ute på oppdrag", og gjerne finnes i stillbilder fra filmen. Det er på film magien skjer. Det er filmen som er viktig.

Bidragsytere

Rolle Navn
Art Director Martin Sanne Kristiansen
Art Director Mathias Haddal Hovet
Grafisk Design Martin Sanne Kristiansen
Grafisk Design Mathias Haddal Hovet
Produksjonsbyrå Filmfaktisk
Webdesign Martin Sanne Kristiansen
Webutvikling Martin Sanne Kristiansen

Videoer, bilder og filer

Diskuter arbeidet