Gullblyanten

IKEA: THE SOCIAL CATALOGUE

THE SOCIAL CATALOGUE

Tittel THE SOCIAL CATALOGUE
Kategori Mobil
Byrå SMFB
Kunde IKEA
Produkt IKEA-katalogen
Innrykket i media Sosiale medier (Facebook, Instagram)
Dato/tid for innrykk 01.09.2013 – 01.10.2013

Alle kjenner til IKEA-katalogen, og etter hvert har den også funnet veien til iPad. Den har derimot til gode å bli et tema i sosiale medier. Oppgaven vår var derfor rett og slett å finne en ny og annerledes måte å spre innhold fra katalogen i sosiale medier.

IKEA har rundt 130 000 følgere på Facebook. Alle med ulike behov og sin personlige smak. Hvis alle disse menneskene fikk velge én ting de ønsket seg, så ville det i sum kanskje utgjøre hele katalogen?

Vi laget derfor en aktivitet der folk kunne fotografere en side fra IKEA-katalogen, hashtagge det produktet de ønsket seg aller mest, poste det på Instagram og vinne det!

Slik fikk vi folk til å "crowdsource" en digitalisert versjon av katalogen i sosiale medier. Samtdig spredde innholdet seg videre til alle deres kontakter. Etter fire uker hadde hver eneste side fra IKEA-katalogen blitt delt under #IKEAKATALOGEN, opptil flere ganger. I tillegg lå det tusevis av IKEA-produkter ute med sin egen hashtagg. Totalt ble 2843 katalogsider delt. IKEA sin Instagramkonto økte fra 0 til over 8000 følgere i løpet av kampanjen. På toppen av dette økte antallet følgere på Facebook med mer enn 10 000.

Bidragsytere

Rolle Navn
Art Director Hans Magne Ekre
Tekstforfatter Alexander Gjersøe
Konsulent Kristian Kristiansen
Prosjektleder Hanne Grobstok
Prosjektleder Mari Engen
Prosjektleder Tonje Skjetne Bjørnerem
Motion Graphic Artist Arnar Lind Halldorsson
Web Producer Christoffer Lorang Dahl
Grafisk Design Nicklas Hellborg
Webdesign Stina Norgren

Videoer, bilder og filer

Diskuter arbeidet