Gullblyanten

NRK TV-aksjonen 2014: Nå er det vår tur til å gå

Nå er det vår tur til å gå

Tittel Nå er det vår tur til å gå
Kategori Sosiale medier
Byrå T/A POL
Kunde NRK TV-aksjonen 2014
Produkt Bli bøssebærer
Innrykket i media
Dato/tid for innrykk Oktober 2015

TV-aksjonen er NRK sin årlige innsamlingsaksjon. I år ble den tildelt Kirkens Nødhjelp og deres vannprosjekter.
Målet for aksjonen var å samle inn 200 millioner kroner. Pengene skal gå til å bygge brønner og sikre 1 million mennesker tilgang på rent vann.

For å nå det målet var vår oppgave å skaffe 100.000 bøssebærere.

Et annen viktig oppgave til denne delen av kampanjen, var å øke andelen digitale registreringer av bøssebørere gjennom sosiale medier.

Tidligere har rekruteringen i all hovedsak foregått analogt.

Vi filmet Agnes, en 12 år gammel jente fra Tanzania, som går 5 timer hver eneste dag for å finne vann til familien sin. En brønn i hennes landsby vil forandre livet hennes totalt.
Filmen ble en usminket dokumentar, minutt for minutt. Den ble lagt ut i sin helhet på kampanjesiden blimed.no Vi ba så folk om å være med å gjøre turen til Agnes kortere. For hver bøssebører som meldte seg, ble filmen, og Agnes sin tur, litt kortere.
Målet var å redusere den fra 5 timer, til ett minutt.

Resultatet :

Full bøssebærerdekning var oppnådd etter 14 dager.
Antall digitale registreringer har aldri vært høyere.
Antall delinger i sosiale medier økte med 43% siden året før.
Klikk på bannere med budskap om å bli bøssebærer, økte med over 100% fra 2013.
Det ble satt ny innsamlingsrekord.

Ikke minst. 200.000 flere mennesker enn planlagt får nå tilgang på rent vann.

Bidragsytere

Rolle Navn
Reklamebyrå POL
Art Director Jonathan Aglen
Art Director Thorbjørn Ruud
Tekstforfatter Daniel Eraker
Tekstforfatter Petter Bryde
Konsulent Monika Augustsson
Prosjektleder Ina Egelandsdal
AD-assistent Jone Fjellstad
Ansvarlig hos kunde Maren Jacobsen
Grafisk Design Christian S. Lauritzen
Grafisk Design Ole Jakob Bøe Skatum

Videoer, bilder og filer

Diskuter arbeidet