Gullblyanten

NOAS (Norsk organisasjon for asylsøkere): #bliklokere

#bliklokere

Tittel #bliklokere
Kategori Sosiale medier
Byrå Saatchi & Saatchi
Kunde NOAS (Norsk organisasjon for asylsøkere)
Produkt Nettrolljeger
Innrykket i media Internett
Dato/tid for innrykk September 2014
URL http://www.bliklokere.no/

NOAS er forbanna og fortvilet over hat og usannheter om asylsøkere som spres på nettet. Her har ytringer en tendens til å bli sannheter for mange dersom ingen sier imot. Dette gjør NOAS' jobb og flyktningers hverdag veldig vanskelig. Vi mener nordmenn flest ikke kjenner seg igjen i holdningene som hersker i kommentarfelt og på sosiale medier. Og siden NOAS er altfor få til å klare dette selv, bestemte vi oss for be folk om hjelp til å utfordre haterne.

Kommentarer på nettavisene er i utgangspunktet ikke søkbare. De aller fleste kommentarene postes idag via Facebook. Det var derfor nødvendig å lage en egen tjeneste som plukker opp #bliklokere med tilhørende kommentar og artikkel. Basen er nå på 1.5 millioner kommentarer, og NOAS får varsel hver gang noen skriver bestemte nøkkelord.

Bidragsytere

Rolle Navn
Art Director Snorre Martinsen
Konsulent Håkon Fretheim
Konsulent Jon Fredrik Sandengen
Prosjektleder Nanna Grønli
Planner Patrik Bergfjord
Kreativ leder Øyvind Waage
Motion Graphics Joe Langdon
Ansvarlig hos kunde Elin Berstad Mortensen
Grafisk Design Eiliv Gunleiksrud
Producer Rune Sandnes
Webutvikling Christopher Køltzov

Videoer, bilder og filer

Diskuter arbeidet