Gullblyanten

Stiftelsen Organdonasjon: Bokstavdonasjon for Organdonasjon

Bokstavdonasjon for Organdonasjon

Tittel Bokstavdonasjon for Organdonasjon
Kategori Sosiale medier
Byrå Saatchi & Saatchi
Kunde Stiftelsen Organdonasjon
Produkt Fortell dine nærmeste
Innrykket i media Aftenposten, VG.no, lokalaviser, utendørs
Dato/tid for innrykk Okt/nov 2014
URL http://www.bokstavdonasjon.no/

Ved spørsmål om organdonasjon er det de pårørende som blir spurt. Det er altfor få som kjenner standpunktet til sine nærmeste.

Derfor gjorde vi det enkelt for folk å sende et tydelig signal om sitt valg og samtidig sette andre på tanken ved å donere to av bokstavene i navnet sitt.

En navneendring på Facebook er en synlig handling som sprer seg og starter samtaler.

For at de donerte bokstavene skulle gå til noe relevant, ble de brukt til å fortelle sanne historier om folk som har fått et organ. Hver gang vi hadde nok bokstaver til en historie, ble den "låst opp". Disse historiene ble delt av de som donerte bokstaver til dem.

Allerede etter tre dager hadde folk donert bokstaver nok til å låse opp alle historiene vi hadde fått inn fra transplanterte. I tillegg til deling på nett, presenterte vi disse i form av «livsannonser" i Aftenposten. Med helt lik form som dødsannonsene på organdonasjonsdagen 25.10.14

Bidragsytere

Rolle Navn
Art Director Kristoffer Reppen
Art Director Linus Hjellström
Art Director Snorre Martinsen
Tekstforfatter Ida Fjeldbraaten
Konsulent Haagen Sæther-Larsen
Konsulent Håkon Fretheim
Prosjektleder Nanna Grønli
Planner Patrik Bergfjord
Kreativ leder Øyvind Waage
Motion Graphics Joe Langdon
Ansvarlig hos kunde Aleksander Sekowski
Grafisk Design Eiliv Gunleiksrud
Grafisk Design Ola Bagge Skar
Illustrasjon Frode Skaren, ByHands
Webutvikling Nicolas Matt
Webutvikling Rune Sandnes

Videoer, bilder og filer

Diskuter arbeidet