Gullblyanten

Statens Vegvesen: Ungdom og fart

Ungdom og fart

Tittel Ungdom og fart
Kategori Sosiale medier
Byrå Kitchen/ NewWork
Kunde Statens Vegvesen
Produkt Ungdom og Fart - Holdningskampanje
Innrykket i media Youtube, Facebook, Cadreon Mobil, Cadreon WebTV, Smartclip, Widespace,
Dato/tid for innrykk 13.11.2014 - 4.12.2014
URL http://www.tothejury.no/ungdomogfart

Gutter bruker fart for å vise at de er tøffe og modne, og det virker nesten umulig å få unge gutter til å slutte å råkjøre. Alt fra skremselskpropaganda til å få jentene til å si fra er prøvd, men dødstallene synker ikke.

Vi fikk hjerneforskere til å fortelle oss hva som skiller gutter i starten av 20-årene fra jenter, og funnene ble starten på en helt ny strategi.

Frontallappen, den delen av hjernen som gjør oss i stand til å forstå konsekvenser, viste det seg at ble utviklet mye senere hos gutter. Samtidig er det å fremstå som moden ekstremt viktig i denne alderen.

Utfordringen ble å fortelle dette til en målgruppe som er psykologisk programmert til å ikke å lytte til Statens vegvesen.

Løsningen ble å sette en sosialt akseptert handling (å kjøre fort) i bås med en uakseptert (å være barnslig). Men viktigst av alt, å nå guttene via jentene.

Bidragsytere

Rolle Navn
Art Director Ole Henrik Stubberud
Tekstforfatter Bendik Romstad
Tekstforfatter Carina Laurhammer Lindberg
Konsulent Bjørn Polmar
Prosjektleder Heidi Elisabeth Evans
Planner Espen Haugen
Motion Graphic Designer Adam Gruner
Ansvarlig hos kunde Bjarte Skaugset
Ansvarlig hos kunde Rita Aarvold
Flashutvikler Ronny Donberg
Grafisk Design Kamilla Ellingsen
Lyd Verdens Sterkeste Mann
Producer Mone Mikkelsen One Big Happy Family
Produksjonsbyrå Tilnærmet Lik, Animasjon
Produksjonsbyrå Velcrux
Regissør Hans Petter Moland, One Big Happy Family

Videoer, bilder og filer

Diskuter arbeidet