Gullblyanten

Landkreditt Bank: Småbruksdrømmen

Småbruksdrømmen

Tittel Småbruksdrømmen
Kategori Sosiale medier
Byrå Hyper
Kunde Landkreditt Bank
Produkt Banktjenester
Innrykket i media Annonsering på FINN.no og Facebook
Dato/tid for innrykk Fra april til oktober 2014
URL https://www.facebook.com/smabruksdrommen?fref=ts

Landkreditt Bank er en uvanlig 100 åring. Siden 1915 har de vært banken for norske bønder, men de siste 15 årene har de også vært en moderne nettbank for byfolk.

Ikke så altfor mange byfolk riktignok. Våren 2014 hadde kun 1% av byfolk kjennskap til banken. Vår utfordring var å gjøre banken mer synlig og relevant for de av byfolkene som liker bankens røtter i landbruket.

Svaret fant vi på finn.no. Der har «småbruk» lenge vært ett av de mest populære søkeordene. Vi gjennomførte også en undersøkelse som bekreftet at 1 av 4 nordmenn drømmer om å eie småbruk og bo på landet.

Med dette som bakgrunn valgte banken å satse ett års markedsbudsjett på å kjøpe, pusse opp og leie ut et småbruk på Toten, med låve, gårdstun og hønsehus. Selve småbruksdrømmen!

Småbruket la vi ut til leie på FINN.no, for en uke av gangen. Den eneste husleien var daglige oppdateringer på småbrukets egen facebookside og instagramkonto.

I denne aktiviteten var sosiale kanaler ikke bare en annonsekanal. Det var en valuta for å realisere drømmen om et liv på landet - for en uke. Mer enn hundre familier konkurrerte hver måned om å leve ut småbruksdrømmen, og i 6 måneder fylte leietagerne nyhetstrømmen med bilder og historier fra sitt nye liv på landet. Og målgruppa så virkelig ut til å like denne veldig langsomme formen for reality. Det samme gjorde media.

Småbruksdrømmen skapte mediedekning verdt mellom fem og seks millioner kroner på NRK, TV2, i aviser og på nett. Det er mye for en liten bank.

Ved prosjektets slutt hadde Småbruksdrømmens Facebook-page dobbelt så mange tilhengere som bankens egen, banken hadde fått 20.000 nye besøkende til sine nettsider - og småbruket ble solgt for ca 40 % mer enn banken kjøpte det for. En uvanlig avkastning på en investering i markedsføring.

Eller som Landkreditt Bank sier: Sunt bankvett!

Bidragsytere

Rolle Navn
Art Director Kristian Haukland, Hyper
Tekstforfatter Ola Nielsen, Hyper
Konsulent Fred Hauge, Hyper
Prosjektleder Ingeborg Justnes, Hyper
Gardskjerring Frøydis Barstad, Landkreditt bank
Sosiale medier rådgiver Gro Larsson, Hyper
Medieansvarlig Mari Langmyr Gregersen, Ko&Co
Rådgiver, PR Martin Pira, JCP
Rådgiver, PR Rikke Voll, JCP
Ansvarlig hos kunde Anders Sigstad, Landkreditt bank
Ansvarlig hos kunde Einar Storsul, Landkreditt bank
Ansvarlig hos kunde Eldrid Kjernli Skau, Landkreditt Bank
Ansvarlig hos kunde Eldrid Kjernli Skau, Landkreditt Bank
Ansvarlig hos kunde Hanne S. Guttormsen, Landkreditt Bank
Ansvarlig hos kunde Mina Sofie Hornstvedt, Landkreditt Bank
Fotograf Bjørn Stuedal
Webdesign Atle Moe, Hyper
Webutvikling Johannes Gorset, Hyper
Webutvikling Ralf Jørgensen, Epinova
Webutvikling Sindre Moen, Hyper

Videoer, bilder og filer

Diskuter arbeidet