Gullblyanten

Arbeidstilsynet/Treparts bransjeprogram Uteliv: The Saviour

The Saviour

Tittel The Saviour
Kategori Ikke-kommersiell
Byrå Geelmuyden Kiese
Kunde Arbeidstilsynet/Treparts bransjeprogram Uteliv
Produkt Et glass vann mot seksuell trakassering
Innrykket i media Trykksaker, SoMe, lansering, event, PR
Dato/tid for innrykk Desember 2017

The Saviour er ikke mer enn et fancy glass vann. Det spesielle med den, som med mange drinker og cocktails, er historien bak og budskapet den serveres sammen med: «Velkommen til oss. Vi ønsker alle gjester og ansatte en fantastisk kveld. Sammen mot seksuell trakassering.»

Som alle nå vet skjer seksuell trakassering i alle bransjer. Men ansatte i utelivsbransjen er spesielt utsatt. The Saviour ga utestedene en mulighet til å gi gjester et signal om at de har nulltoleranse for seksuell trakassering – uten å ødelegge den gode stemningen.
Samtidig, og like viktig, var rollen drinken fikk som en slags «Trojansk hest». For drinken skapte også en anledning for ledelsen og ansatte på utestedene til å snakke sammen om hva seksuell trakassering er, hva man ikke skal akseptere når man er på jobb, og hva man gjør hvis det skjer.

Lanseringen ble dekket av riks- og bransjemedier som NRK, TV2, Dagbladet, Morgenbladet, Aperitif og Horecanytt, og nådde ut til over 3 millioner nordmenn.

Bak kampanjen står et samlet norsk arbeidsliv. Men kampanjen er usignert fordi man ønsket at utestedene skulle ta materiellet i bruk og gjøre initiativet til sitt eget. Saken er uansett langt viktigere enn hvem som står bak.

Bidragsytere

Rolle Navn
Art Director Ole Henrik Stubberud
Tekstforfatter Trygve A. Tønnessen
Konsulent Celine Gran
Konsulent Geiro Harnes
Prosjektleder Lena Ryde Nord
Bartender Anne Maurseth
Bartender Jesper Høst
Eventkoordinator Nathalie Hermier
Ansvarlig hos kunde Gro Synnøve Færevåg
Fotograf Stian Broch
Grafisk Design Robin Willis
Grafisk Design Sarah Willoch

Videoer, bilder og filer

Diskuter arbeidet