Gullblyanten

Min Boazu: Min Boazu identitet og pakningsdesign

Min Boazu identitet og pakningsdesign

Tittel Min Boazu identitet og pakningsdesign
Kategori Pakningsdesign
Byrå Strømme Throndsen Design AS
Kunde Min Boazu
Produkt Reinsdyrkjøtt
Innrykket i media Tilgjengelig i norske matbutikker
Dato/tid for innrykk 02/2018

Bakgrunn:
Min Boazu er et samisk-eid selskap i Karasjok, etablert i 2016, med opphav i Nils Hans Johnsens slakteri fra 1932. Vi ble kontaktet for å skape Min Boazus identitet og pakningsdesign da de ønsket å lansere reinkjøtt-produkter under egen merkevare. Min Boazu er samisk for “vår [felleskapets] rein”. Målet deres er å drive reindrift på reineiernes premisser. Utvikling av nye produksjonsmetoder i tett samarbeid med reineierne sikrer de beste produktene, så her lå alt tilrette for å skape et kvalitets-uttrykk som passer den svært dedikerte avsenderen Min Boazu.

Konsept:
Identiteten ivaretar og refererer til reinernes og produsentens samiske arv og gir et unikt og jordnært kvalitetspreg. Et distinkt mønster av samisk ikonografi og tekst er kombinert med en fremtredende håndtegnet logo samt klare og direkte formulerte produkttitler.
En enkel fargepalett av dyp blå med kontrasterende hvit og bronse fremhever hver detalj i komposisjonen. Kontrasten henspeiler på endeløse mørke, nordnorske vinternetter mot de lyseste somre, mens bronse gir et signal om høy produkt-kvalitet. Resultatet er et design fylt med historie og kulturelle referanser, implementert på et enkelt, men samtidig lekent, vis.

Bidragsytere

Rolle Navn
Konsulent Susanne Munch-Rasmussen
Prosjektleder Susanne Munch-Rasmussen
Kreativ leder Morten Throndsen
Grafisk Design Eia Grødal
Grafisk Design Jana Hestevold
Grafisk Design Morten Throndsen

Videoer, bilder og filer

Diskuter arbeidet