Gullblyanten

Deichman: Opplysning

Opplysning

Tittel Opplysning
Kategori Identitet
Byrå ANTI AS
Kunde Deichman
Produkt Bibliotek
Innrykket i media
Dato/tid for innrykk Januar 2018

Bakgrunn

Fra bibliotek til destinasjon 

En av landets viktigste kultur-institusjoner er ikke lenger bare et bibliotek, men en kulturattraksjon som må tilpasse seg en moderne hverdag og bli den foretrukne møteplassen i konkurranse med andre destinasjoner. Møteplass, konsertarena, lesestund, koding, diskusjonsarena, samlingspunkt for venner, en rikholdig samling og rom som er gode å være i skal åpne opp for inspirasjon, innsikt og kunnskap. 

Problemstilling: Hvordan gå fra å være en kultur institusjon til å bli en kulturattraksjon.

Løsning

Opplysning.

Behovet for opplysning er minst like viktig idag som når Carl Deichman donerte samlingen sin i 1785. Derfor var det naturlig å koble identiteten til dette formålet gjennom å bruke opplysning som hovedgrep i uttakene. Dette kommer til syne i selve logoen og de mange grepene som er sentrert rundt denne. Som i typografi, ikonografi, visuelle elementer og en rekke visuelle verktøy der Deichman opplyser gjennom å belyse informasjon. Uttrykket er tydelig, forankret i oppdraget og tilpasset de krav som er satt til synlighet og tilgjengelighet for å møte fremtiden og konkurransen om oppmerksomhet.

Bidragsytere

Rolle Navn
Art Director Behnam Farazollahi
Prosjektleder Hege Skraastad
Kreativ leder / Konsulent Kjetil Østmoen Wold
Kreativ leder / grafisk designer Mats Ottdal
Ansvarlig hos kunde Jørn Johansen
Grafisk Design Petter Torgersen Myhr

Videoer, bilder og filer

Diskuter arbeidet