Gullblyanten

Handelens Miljøfond: Handelens miljøfond

Handelens miljøfond

Tittel Handelens miljøfond
Kategori Identitet
Byrå ANTI AS
Kunde Handelens Miljøfond
Produkt
Innrykket i media
Dato/tid for innrykk 2018 - 03

Handelens Miljøfond er organisert som en uavhengig forening, og er næringslivets verktøy for å redusere bruk av plastbæreposer og andre miljøproblemer som er forbundet med bruk av plast. Fondet skal (med 300 - 400 millioner kroner i året) støtte prosjekter som jobber for å redusere plastforsøplingen. Medlemmene i fondet er butikker som selger plastbæreposer, og nå tar disse miljøansvar.

Oppgaven var å utvikle en full visuell identitet for Handelens Miljøfond. Både som en egen merkevare, men i tillegg også et 50-øre miljømerke som skulle implementeres på plastposer hos alle dagligvarebutikker i Norge.

Konsept
Handelens Miljøfond handler om reduksjon av plastforsøpling, og økning av ressursutnyttelsen av plast. Med gjenskapelse som konsept, har den visuelle identiteten fått et enkelt utgangspunkt med 4 elementer. (To buede streker, et blad og en pil.) Disse symboliserer de 4 grunnelementene i naturen. Sammen danner de grunnlaget for det nye ikonet som sees på nesten alle plastbæreposer idag.

Dette enkle grafiske ikonet med kun 4 elementer i seg, er utgangspunktet til animerte historiefortellinger som aktivt brukes i ulike design og digitale kommunikasjonsflater. Animasjonene er med på å forsterke ambisjonene og målet til Handelens Miljøfond.

Det er viktig å bruke det enkle man har til å gjenskape noe nytt.

Bidragsytere

Rolle Navn
Konsulent Kristin Grimstad
Kreativ leder Mats Ottdal
Grafisk Design Kristoffer Eidsnes

Videoer, bilder og filer

Diskuter arbeidet