Gullblyanten

Optiker-K: Optiker-K

Optiker-K

Tittel Optiker-K
Kategori Identitet
Byrå ANTI AS
Kunde Optiker-K
Produkt Visuell identitet
Innrykket i media
Dato/tid for innrykk 1. April 2018

Optiker-K er en optikerkjede i Krogh-familien, som startet med optikervirksomhet i 1877. Identiteten skulle gjenspeile deres hundre års lange efaring og ekspertise.

Et av grepene var utviklingen av deres egen font, Optician Sans. Fonten kobler bedriftens hundreårige fartstid i bransjen med optikerfagets mest kjente visuelle kjennetegn, de karakteristiske synsprøvetavlene. Tavlene har eksistert i over hundre år, og blitt sett av millioner av mennesker. Standardisert i 1862 av Hermann Snellen, før Louise Sloan videreutviklet den i 1959. Idag brukt i LogMAR-plansjen. Plansjene består av 10 bokstaver. Så da vi ønsket å bruke disse bokstavene i Optiker-K sin nye identitet, videreutviklet vi bokstavene til å bli et komplett alfabet, med tall og spesialtegn. Optisk justert for å fungere som en font, samtidig som prinsippene som ligger bak de originale optotype bokstavene ble ivaretatt.

Optiker-K sin egenutviklede font er lastet ned 19.000 ganger og nådd 10 millioner mennesker i organisk rekkevidde på sosiale medier over hele verden.

Bidragsytere

Rolle Navn
Prosjektleder Ellen Østmoen
Kreativ leder Kjetil Wold
AD-assistent Vivi-Ann Slaatsveen
Typograf Fábio Duarte Martins
Rådgiver regi Jens Haugen
Art direction og design Simen Schikulski
Digital rådgiver Tor Hernan Floor
Ansvarlig hos kunde Øyvind Krogh
Klipp Magnus Vanem

Videoer, bilder og filer

Diskuter arbeidet