Gullblyanten

Nedre Foss: Identitet for Nedre Foss

Identitet for Nedre Foss

Tittel Identitet for Nedre Foss
Kategori Identitet
Byrå ANTI AS
Kunde Nedre Foss
Produkt Visuell identitet
Innrykket i media
Dato/tid for innrykk 1. Mai 2018

Nedre Foss består av designduoen Anderssen & Voll, to ledende aktører innenfor moderne skandinavisk design. Produktene er designet og produsert for å være aktuelle i minst 100 år, og skal ha like mye skulpturelle kvaliteter, som nytteverdi. Produktene skal være solide, kun bestå av én del og må tåle tidens tann. Designet skal være tidsløst og relevant i minst 100 år.

Identiteten bygger på de samme prinsippene. Vi så hvordan produksjonen produktene ble støpt i støpeformer, som viste produktets skulpturelle kvaliteter uten å faktisk vise produktet i sin endelige form. Med samme utgangspunkt ble logo og piktogram støpt og digitalisert. Solid, skulpturelt og tidløst. Det samme gjelder typografivalget Times. Typografisk like solid i dag som for snart hundre år siden, og som er å finne på nærmest alle plattformer og enheter. Fargevalg, som skulle fungere som navigering på blant annet på nettside, ble gjort basert på HTML sin egen grunnstein for navigasjon, blå. Enkelt og tidløst.

Pakningsdesignet følger de samme prinsippene for skulpturell kvalitet og nytteverdi, med enkel stilisering av produktenes form i 1:1. Det helhetlige konseptet gjør at merkevaren utstråler de samme kvalitetene som produktene, og på samme måte vil være like aktuell om 100 år.

Bidragsytere

Rolle Navn
Art Director Simen Schikulski
Prosjektleder Ellen Østmoen
Kreativ leder Kjetil Wold
AD-assistent Vivi-Ann Slaatsveen
Ansvarlig hos kunde Thorbjørn Anderssen
Fotograf Jens Haugen
Grafisk Design Simen Schikulski
Klipp Magnus Vanem

Videoer, bilder og filer

Diskuter arbeidet