Gullblyanten

Vipps: Identitet for Vipps

Identitet for Vipps

Tittel Identitet for Vipps
Kategori Identitet
Byrå Scandinavian Design Group AS
Kunde Vipps
Produkt Visuell Identitet
Innrykket i media
Dato/tid for innrykk
URL https://www.sdg.no/design/vipps

Vipps skulle gå fra å være et produkt fra DNB, til å bli et selvstendig selskap med medeiere fra over 130 norske banker, en omfattende endring.

Med vekst både i størrelse og popularitet ønsket Vipps en klarere definert retning.
De skulle gå fra å være vennebetaling, til en tjeneste som strakk seg etter større andeler av betalingsmarkedet, og strategien var derfor å ekspandere og videreutvikle funksjonaliteter, med kontinuerlig fokus på hovedmålet: enklere betaling for brukere.

Vi definerte Vipps som en omsorgsfull og hjelpsom venn, som gjør små utfordringer litt lettere. Dette måtte gjenspeiles i den nye Vipps-identiteten, og i den nye og forbedrede appen.
Vi har bokstavelig talt gitt Vipps et ansiktsløft. Fra et beskjedent smil til en selvsikker karakter med et spekter av ulike følelser kommunisere den på et mer personlig nivå.

Vi har redesignet alle elementer i den gamle verktøykassen, og tilført noen flere. En av de viktigste oppgavene var å bli kvitt den sjøgrønne fargen adoptert fra, og sterkt assosiert med DNB. Oransje var et perfekt valg da det symboliserer Vipps optimismen og hjelpsomheten, sosiale ferdigheter og energi.
Vi utviklet også et eget typesnitt skreddersydd for Vipps. Familien ‘Vipps Sans’ har små særegne detaljer tegnet i en solid og moderne strek. Også logo kan skrives rett ut, for å gjøre det enda enklere.

Bidragsytere

Rolle Navn
Prosjektleder Kari Marie Johansen Blix
Kundeansvarlig Christian Braaten
Strategi Monna Nordhagen
Type design Robin Mientjes
Grafisk Design Joao Doria
Grafisk Design Kristina Nyjordet
Grafisk Design Oli Riches

Videoer, bilder og filer

Diskuter arbeidet