Gullblyanten

Se og Hør: Flaskepostspillet

Flaskepostspillet

Tittel Flaskepostspillet
Kategori Sosiale medier
Byrå Elg
Kunde Se og Hør
Produkt Spill
Innrykket i media Facebook og Instagram
Dato/tid for innrykk Juni/juli og desember 2019
URL https://m.me/seoghoersflaskepost

Se og Hørs Flaskepost er en av Norges mest kjente sommer-merkevarer, men uten en digital tilstedeværelse. Det skulle vi endre på. Men i tillegg til «vanlig» aktivitet (filmer, konkurranser etc) på sosiale medier ønsket vi noe ekstra. Noe som kunne overføre den landsdekkende iveren etter den fysiske flaskeposten til en helårlig digital plattform. Løsningen måtte være brukervennlig, tilgjengelig for alle og rimelig å produsere.

Derfor lagde vi Flaskepostspillet. Et intuitivt tekstbasert eventyrspill direkte i Facebook Messenger. Spilleren leter seg gjennom artige episodiske historieforløp i velkjent Se og Hør manér på jakt etter flaskeposten i håp om å vinne en sydentur. Spillet er vanskelig, og sannsynligheten for å finne flaskeposten på første forsøk er kun 12,5%

88% av de nærmere 10 000 som har testet flaskepostspillet har spilt gjennom minst en gang. De aller fleste har forsøkt flere ganger. Litt for å vinne, mest fordi det er gøy.

Flaskepostspillet sprenger grensene for markedsføring på sosiale medier. Bruken av chatbot som spillmotor i Messenger åpner for et helt nytt kreativt landskap som i det store og hele er uprøvd både i inn- og utland.

Bidragsytere

Rolle Navn
Tekstforfatter Helge Skivenes
Tekstforfatter Øistein Skeie
Konsulent Andrea Brygard
Prosjektleder Siri Platou
Ansvarlig hos kunde Niklas Kokkinn-Thoresen

Videoer, bilder og filer

Diskuter arbeidet