Gullblyanten

Peppes Pizza : Algoritmelotteriet

Algoritmelotteriet

Tittel Algoritmelotteriet
Kategori Aktivering
Byrå T/A POL
Kunde Peppes Pizza
Produkt Peppes Pizza
Innrykket i media Facebook og TV2
Dato/tid for innrykk 30. august - 30. september

Se gjerne casefilm før beskrivelsen leses:

Peppes ønsket seg en kampanje som minner det norske folk på at de leverer pizza til by og land - samtidig som de selvfølgelig ønsket seg flere besøk til restaurantene og peppes.no

Løsningen ble et Algoritmelotteri. Et lotteri der trekningen foregikk på TV2 og nådde hele Norge – mens premien dukket opp på Facebook hos noen få (geografisk og demografisk) utvalgte målgrupper.

Ved hjelp av algoritmer fant vi unike målgrupper på Facebook, og disse ble annonsert i beste sendetid på TV, fredag kveld.

I det øyeblikket lotteriet var avholdt fikk vinnerne i Algoritmelotteriet en unik annonse som fortalte at de hadde vunnet en valgfri stor pizza og brus hos sin lokale Peppes. (Da vinnerene klikket på annonsen på Facebook kom de til en underside som forklarte hvorfor de hadde vunnet og her fikk de også en helt unik kupong som de måtte vise fram for å hente premien).
Kampanjen ble gjennomført med samtykke og godkjenning fra Facebook.

Resultatene i kampanjen var meget gode, når man ser på spending og konvertering på Facebook. De varierer noe fra trekning til trekning, men kort oppsummert så hentet flere algoritme-vinnere, i alle byene, premien sin hos sin lokale Peppes.
Men viktigst av alt: Peppes Pizzabud i hele landet fikk mer å gjøre i kampanjeperioden – for folk flest fikk også veldig lyst på Peppes pizza.

Bidragsytere

Rolle Navn
Art Director Christian Lauritzen
Tekstforfatter Janne Brenda Lysø
Konsulent Lina Aas Eng
Prosjektleder Tone Bøygard
Mediebyrå Mood Communication
Mediebyrå OPT
Ansvarlig hos kunde Marianne Lund
Ansvarlig hos kunde Sara Werselius
Grafisk Design Ole Jakob Bøe Skattum
Illustrasjon Karl Bryhn
Producer Eva Silseth
Produksjonsbyrå Flambert
Regissør Henrik Henriksen

Videoer, bilder og filer

Diskuter arbeidet