Gullblyanten

Audi: Audi Enter Sandbox VR

Audi Enter Sandbox VR

Tittel Audi Enter Sandbox VR
Kategori Effekt
Byrå T/A POL
Kunde Audi
Produkt Audi
Innrykket i media TV, Internett, SoMe, Installasjon
Dato/tid for innrykk 2018-2019

Audi har bygget seg opp som et av bilindustriens mest innovative merker. Og er historisk sett definert av sitt slagord Vorsprung dürch Technik. Forspranget ligger i teknikken.

Bilmarkedet er i rask endring og Norge skiller seg spesielt ut.
Vi er i en særstilling internasjonalt, og markedet domineres av elektriske biler. I 2018 utgjorde elbilsalget 34% av bilsalget. Å tilby elektriske biler ble på mange måter synonymt med innovasjon og teknologi.

Audi hadde ikke en eneste elektrisk bil.

I Norge ble derfor Audi sin posisjon utfordret av merker som Tesla og BMW. Men også merker som Nissan med sin Leaf, og Volkswagen med eGolf og eUP, begynte å spise seg inn på Audi sitt territorium. Audi dalte dramatisk på målinger om innovasjon. Og salget falt.

Så. I stedet for å snakke om bilmodeller vi ikke hadde, bestemte vi oss for å lage kommunikasjon som i seg selv opplevdes teknologisk innovativ. For å vise at Audis teknologiske forsprang ikke bare ligger i bilene deres, men i merkets DNA.

Første kampanje ble Enter Sandbox. Modellen som ble valgt var nye Audi Q5. Som da bare var tilgjengelig med bensin eller diesel motor.

Reklamekampanjens effekt gjorde seg gjeldende på mange områder.

Salget av denne konkrete modellen økte med hele 44%. Besøkene til Audi.no økte med 106%
Kampanjen fikk over 10 millioner visninger på Facebook og 53.000 likes.
Den ble kåret til årets beste internasjonale bilkampanje.
Selve installasjonen står nå som en del av den faste utstillingen på Audi museet i Wolfsburg.

Men den viktigste og forretningskritiske effekten for Audi Norge var likevel at de greide å snu fallet, og styrke posisjonen sin på parameterne teknikk og innovasjon. Og at de mot alle odds beholdt markedsandelen sin, selv om de ikke var tilstede i 34% av totalmarkedet.

Bidragsytere

Rolle Navn
Art Director Thorbjrørn Ruud
Tekstforfatter Petter Bryde
Konsulent Kjetil Skogli
Prosjektleder Emma Gyldenbreider
Grafisk Design Ole Jakob Bøe Skattum
Produksjonsbyrå MediaMonks

Videoer, bilder og filer

Diskuter arbeidet