Gullblyanten

DNB: Holder du ut med meg?

Holder du ut med meg?

Tittel Holder du ut med meg?
Kategori Onlinefilm
Byrå T/A POL
Kunde DNB
Produkt O for oppstart
Innrykket i media TV, SoMe
Dato/tid for innrykk Våren 2019

Det er mye fokus på gründere som tør ta sjansen på å starte opp noe nytt.

Det mange glemmer, er de folka som står bak gründerne igjen. Kjærester og familie som må ofre mye for at gründeren skal lykkes. De som tar støyten på hjemmebane og blir med på alle oppturer og nedturer. Denne kampanjen fra DNB, var til dem som tror.

For Eirk Magnus sin del, betød det å tro, å si opp jobben som journalist i Oslo og bli med konen sin, Tamara og deres to barn, til Lofoten. For at hun skulle få sjansen til å sette drømmen sin ut i livet. Hun startet Lofoten Seaweed som utnytter tangen i havet og lager spiselige, bærekraftige produkter. Han sa selv at han var villig til å sette «sitt liv på vent,» for at hun skulle få skinne.

Derfor ble han ikke overrasket eller mistenksom når DNB tok kontakt med familien, får å tilsynelatende lage en «gründerkampanje» om hvor flink og viktig konen hans var.

Det hele var avtalt spill, hvor konen, kunden og filmcrewet visste at de egentlig lager en film om han. Alle viste det, bortsett fra Erik Magnus. Det ble en utfordring å skjule at han var hovedpersonen, siden han måtte være med i så mange scener.

Første visning:

Filmen som takker Erik Magnus ble første gang vist på det som Eirk Magnus trodde var et lanserings-event for et nytt produkt. Her var både familie og samarbeidspartnere samlet. Senere gikk akkurat samme film på TV som en tradisjonell reklamefilm. Som en hyllest til Eirik Magnus og alle andre som fungere som et skjult «støtteapparat»

Samtidig ble onlinefilmen med «hele historien» postet i sosiale medier. Det var der vi fikk se totaliteten, og hvorfor reklamefilmen på TV var så spesifikk som den var. Kampanjen var avhengig av samspillet mellom filmen i SoMe og Filmen på TV.
2 ulike filmer, med hver sin den av historien.

Kampanjen fikk fantastiske resultater. Både for DNB og Lofoten Seaweed. Allerede første dag repostet Næringsminister Trine Schei Grande onlinefilmen. Jonas Gahr Støre dro til Lofoten Seaweed for å starte valgkampen i lokalvalget 2019. De ble invitert på Næringslivsmesser for å snakke om bærekraftig matproduksjon og lanserer nå et produkt i samarbeid med Sørlandschips.

Filmen er sendt inn i Online film, siden det er online filmen som er hovedelementet i kampanjen. Men det er vanskelig å bedømme ideen, uten å se den i sammenheng med filmen som ble vist på lineær TV.

Derfor er denne også lagt ved i innsendelsen.

Bidragsytere

Rolle Navn
Art Director Thorbjørn Ruud
Tekstforfatter Petter Bryde
Konsulent Monika Augustsson
Prosjektleder Aleksander Aurdal
Prosjektleder Ina Egelandsdal
Ansvarlig hos kunde Maja Flåtten
Ansvarlig hos kunde Trude Myrvang Paaske
Filmfotograf Andreas Johannessen
Grafisk Design Ole Jakob Bø Skattum
Klipp Henrik Pedersen
Producer Espen Horn
Produksjonsbyrå Motionblur
Regissør Kavar Singh
Regissør Nils Windfeldt

Videoer, bilder og filer

Diskuter arbeidet