Gullblyanten

Coca-Cola: Coca-Cola ble med på fasten

Coca-Cola ble med på fasten

Tittel Coca-Cola ble med på fasten
Kategori PR
Byrå Trigger Oslo
Kunde Coca-Cola
Produkt Coca-Cola
Innrykket i media https://www.dagbladet.no/mat/islam-kampanje-vekker-oppsikt---risikofylt/71057336
Dato/tid for innrykk 9. MAI 2019 KL. 14.35
URL https://www.trigger.no/arbeider/coca-cola-ramadan

Hvert år feirer Norges rundt 200.000 muslimer Ramadan, som er muslimenes hellige fastemåned hvor man avstår fra å drikke og spise fra soloppgang til solnedgang. Forskning viser at 34,1 prosent av befolkningen har utpregede fordommer mot muslimer, og i Norge er Ramadan en tid der forskjellene mellom norske muslimer og andre nordmenn blir enda tydeligere.

Nordmenn flest vet veldig lite om Ramadan og forbinder det ofte med å være sulten hele tiden. De glemmer ofte den koseligste delen ved Ramadan, som er iftar-måltidet man inntar på kvelden etter at fasten brytes. Dette gjøres i hyggelige omstendigheter med familie og venner med god mat og drikke. Ramadan er derfor en naturlig anledning for aktører i mat-og drikke-kategorien å engasjere seg i. Vi vet også at Norge er et av de vanskeligste stedene i verden å følge fasten på grunn av sin nordlige geografiske beliggenhet.

Coca-Cola er en merkevare som lenge har vært opptatt av at kjerneverdiene, inkludering og mangfold, skal være synlig gjennom kommunikasjonen. For mange er Coca-Cola forbundet med jul, og derfor ville vi vise resten av Norge at «kos» også er viktig i flere høytider enn de tradisjonelle. Dermed ble Ramadan en fin mulighet til å gjøre måneden litt koseligere for norske muslimer, og samtidig øke kjennskapen til Ramadan for nordmenn generelt.

Bidragsytere

Rolle Navn
Art Director Hanna Sætre
Art Director Olina Bru
Konsulent Yousef Musavi
Prosjektleder Tine Baglo Skotte
Planner Chris A. Simonsen
Innholdsrådgiver Sigrun Stenseth
Ansvarlig hos kunde Johanna Kosanovic
Ansvarlig hos kunde Line Sjøthun

Videoer, bilder og filer

Diskuter arbeidet